Tarptautiniai projektai – galimybė pažinti, patirti, tobulėti ir mokytis kitaip...
Ugdymo
procesas kaip ir šiuolaikinis pasaulis nuolat kinta. Mes visi esame šio
sparčiai besikeičiančio ir nenuspėjamo pasaulio dalis, todėl nuolat kamuoja
klausimas “kaip išmokti prisitaikyti prie besikeičiančių aplinkybių? Kaip
suvaldyti nerimą, stresą, įtampą?”
Pasaulinė Covid-19 pandemija privertė
peržiūrėti ir mokyklos kuriamą vertę. Prasidėjęs nuotolinis mokymasis visas
mokyklų bendruomenes sutelkė pradėti naują skaitmeninį tobulėjimo etapą. Šiuo
metu didesnei daugumai mokytojų, mokinių ir mokinių tėvų jau tapo įprasta
bendrauti nuotoliniu būdu, mokytis naudojant pačias įvairiausias programas bei
skaitmenines aplinkas. Tačiau visi patyrė, kad, uždarius mokyklas, išgyvenama
socialinė atskirtis, kad visiems yra reikalingas gyvas bendravimas ir emocinis
palaikymas. Alytaus Šaltinių progimnazijoje 2021 m. pradžioje Mokinių tarybos
iniciatyva buvo atliktas mokinių emocinės savijautos tyrimas. Paaiškėjo, kad
apie beveik pusė apklaustų 5-8 klasių mokinių jaučiasi patenkinamai ar blogai.
Jaučiama tiesioginės komunikacijos stoka, mokiniams trūksta kontakto su
bendraamžiais, mokytojais. Atsirado bendravimo baimė, nerimas (agorafobija),
pablogėjo fizinė ir psichinė sveikata. Paaiškėjo, kad mokiniams sunkiai sekasi
planuoti savo laiką, sveikai gyventi, susidoroti su informacijos srautu.
Matydami
esamą situaciją keli mokyklos pedagogai ėmėsi iniciatyvos ir parašė projektą,
kurio esmė pažinti, analizuoti, ir valdyti įvairias emocijas. Projekte buvo numatyta, kad grupinio mokinių
mobilumo „Valdyk savo asmeninę energiją teisingai!“ metu, per bendrą veiklą,
kartu su savo partneriais iš Estijos, septintų klasių mokiniai analizuos
įvairias jiems aktutalias problemas, kalbės apie skirtingose situacijose
patiriamas emocijas, mokysis jas atpažinti, įvardinti ir suvaldyti. Rašydami projektą pedagogai, numatė ir kitus
uždavinius. Tokius, kaip komandinio darbo įgūdžių tobulinimas, gebėjimas
bendrauti ir bendradarbiauti, tolerancija kito nuomonei, kritinis mąstymas ir
kūrybiškumas. Ko gero daugelis pritartume, kad be šie įgūdžiai yra labai
svarbūs ruošiant jaunuolius sėkmingai integracijai į darbo rinką ir visuomenę.
Džiugu, jog nepaisant to, kad pasaulinė pandemijos
situacija į ugdymo procesą įnešė daug nežinomybės, nenumatytų keblumų ir
kartais net chaoso, mums visgi pavyko suorganizuoti projekte numatytą grupinį mokinių mobilumą. Ir ankstų gegužės 1
rytą grupė iniciatyvių septintos klasės mokinių išvyko į Estijos Sillamae Vanalinna Kool SVK mokyklą vykdyti
Erasmus + projekto „Valdyk savo asmeninę energiją teisingai!“ Šaltinių
progimnazijos komandą sudarė: Liepa Gudaitytė, Edilija
Rakauskaitė, Mija
Alachverdijevaitė, Ernesta Kaminskaitė, Mantas Veselga, Deimantė Saulėnaitė,
Evaldas Bingelis, Emilė Paliukaitytė, Kajus Rėklys, Saulė Ridziauskaitė,
vyresnioji anglų kalbos mokytoja Gintarė Valukonienė, anglų kalbos mokytoja
metodininkė Laura Vitaitė-Kazlauskienė ir fizinio ugdymo mokytojas metodininkas
Sigitas Baltulionis. Mūsų komandai teko atsakomybė apgalvoti ir suplanuoti
visos savaitės veiklas, kadangi Šaltinių progimnazija yra šio projekto
koordinatorė.
Mokinių savaitės veiklas turėjo įprasminti du
pagrindiniai rezultatai : Emocijų termometras ir informacinis – metodinis
filmukas “Pažink, įvardink ir valdyk savo emocijas”. Mokiniai dirbdami grupėse,
diskutavo apie skirtingas emocijas, mokėsi jas įvardinti skirtingomis kalbomis,
kurdami trikalbius žodynėlius, skirstė į grupes, pagal pobūdį ir intensyvumą,
atkleidė kūrybinius gebėjimus, kurdami vaizdines priemones. Vėlesnių veiklų
metujie buvo supažindinti su įvairiais emocijų valdymo būdais, kuriuos vėliau
išbandė praktiškai. Įgytas žinias jie stengėsi pritaikyti filmuodami video –
situacijas. Mokiniai dirbo ir kūrė ne
tik mokykloje, tačiau ir Toila parke, Sillamae miesto apylinkėse ir kitose
netradicinėse erdvėse. Buvo malonu stebėti, kaip nedrąsus jų bendravimas pirmą
dieną, paskutinę projekto dieną virto linksmu šurmuliu ir nuolatiniu
čiauškėjimu.
Dalyvaudami grupinio mokinių mobilumo veiklose,
mokiniai tobulėjo ne tik emocinio intelekto srityje, bet įgijo ir kitų svarbių
įgūdžių ir žinių. Partnerių komanda supažindino su Sillamae miesto istorija ir žymiomis vietomis,
organizavo orientacinius žygį. Organizavo daug pozityvių emocijų dovanojusią
“foto medžioklę” nuostabiame kurortinio
mietelio Toila parke. Čia mokiniai ne
tik sužinojo įdomių fakrtų apie parko atsiradimo istoriją, bet ir
žaismingai fotografavosi skirtingose
parko vietose, o po to aptarinėjo ir diskutavo, kurios grupės nuotraukos
šmaikčiausios ir nuotaikingiausios.
Vienas iš įspūdingesnių aplankytų objektų buvo
skalūnų muziejus, įsikūręs vienoje iš anksčiau veikusių šachtų po žeme. Čia
sužinojome, kokiomis vargingomis sąlygomis dirbo šachtininkai, kai didžioji
darbo dalis buvo atliekama rankomis, o ne mechanizmų pagalba. Sunku ir
įsivaizduoti, kaip turėjo jaustis šachtininkas, po 8 darbo valandų dienos,
šaltoje, drėgnoje, tamsioje šachtoje, rankomis perkasęs apie 12 tonų skalūnų…
Su mokiniais diskutavome, kokias emocijas turėjo patirti, tokie darbuotojai?
Bandėme įsivaizduoti ir pajusti tą atmosferą. Nusprendėme, kad greičiausiai
negalėtume priskirti šių pojučių pozityvių emocijų grupei…
Paskutinę
diueną turiningai praleidome laiką dalyvaudami orientaciniame žygyje Talino
senamiestyje. Maloni gidė anglų kalba
prietatė mokiniams miesto istoriją, parodė svarbiausius miesto objektus makete
ir skyrė orientacinę užduotį “Mažieji Talino stebuklai”, kurios metu mokiniai
naudodamiesi žemėlapiu ir užuominomis turėjo surasti tam tikrus objektus. Dar
viena naudinga ir smagi patirtis.
Nors kelionė namo buvo ilga ir varginanti,
mokiniai negalėjo užmigti ir visą kelią aptarinėjo savaitės įvykius ir
įspūdžius.
Dalyvavimas šiame projekte buvo puiki galimybė
geriau pažinti save ir kitus, pajausti ir suprasti savo emocijas, praturtinti
savo pasaulėžiūrą, įkvėpti, o taip pat būti įkvėptam…
Laura Vitaitė-Kazlauskienė anglų kalbos mokytoja metodininkė
Gintarė Valukonienė vyresnioji
anglų kalbos mokytoja