Valdyk savo asmeninę energiją teisingai

 

Tarptautiniai projektai – galimybė pažinti, patirti, tobulėti ir mokytis kitaip...

Ugdymo procesas kaip ir šiuolaikinis pasaulis nuolat kinta. Mes visi esame šio sparčiai besikeičiančio ir nenuspėjamo pasaulio dalis, todėl nuolat kamuoja klausimas “kaip išmokti prisitaikyti prie besikeičiančių aplinkybių? Kaip suvaldyti nerimą, stresą, įtampą?”

 Pasaulinė Covid-19 pandemija privertė peržiūrėti ir mokyklos kuriamą vertę. Prasidėjęs nuotolinis mokymasis visas mokyklų bendruomenes sutelkė pradėti naują skaitmeninį tobulėjimo etapą.   Šiuo metu didesnei daugumai mokytojų, mokinių ir mokinių tėvų jau tapo įprasta bendrauti nuotoliniu būdu, mokytis naudojant pačias įvairiausias programas bei skaitmenines aplinkas. Tačiau visi patyrė, kad, uždarius mokyklas, išgyvenama socialinė atskirtis, kad visiems yra reikalingas gyvas bendravimas ir emocinis palaikymas. Alytaus Šaltinių progimnazijoje 2021 m. pradžioje Mokinių tarybos iniciatyva buvo atliktas mokinių emocinės savijautos tyrimas. Paaiškėjo, kad apie beveik pusė apklaustų 5-8 klasių mokinių jaučiasi patenkinamai ar blogai. Jaučiama tiesioginės komunikacijos stoka, mokiniams trūksta kontakto su bendraamžiais, mokytojais. Atsirado bendravimo baimė, nerimas (agorafobija), pablogėjo fizinė ir psichinė sveikata. Paaiškėjo, kad mokiniams sunkiai sekasi planuoti savo laiką, sveikai gyventi, susidoroti su informacijos srautu.

Matydami esamą situaciją keli mokyklos pedagogai ėmėsi iniciatyvos ir parašė projektą, kurio esmė pažinti, analizuoti, ir valdyti įvairias emocijas.  Projekte buvo numatyta, kad grupinio mokinių mobilumo „Valdyk savo asmeninę energiją teisingai!“ metu, per bendrą veiklą, kartu su savo partneriais iš Estijos, septintų klasių mokiniai analizuos įvairias jiems aktutalias problemas, kalbės apie skirtingose situacijose patiriamas emocijas, mokysis jas atpažinti, įvardinti ir suvaldyti.  Rašydami projektą pedagogai, numatė ir kitus uždavinius. Tokius, kaip komandinio darbo įgūdžių tobulinimas, gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti, tolerancija kito nuomonei, kritinis mąstymas ir kūrybiškumas. Ko gero daugelis pritartume, kad be šie įgūdžiai yra labai svarbūs ruošiant jaunuolius sėkmingai integracijai į darbo rinką ir visuomenę.

Džiugu, jog nepaisant to, kad pasaulinė pandemijos situacija į ugdymo procesą įnešė daug nežinomybės, nenumatytų keblumų ir kartais net chaoso, mums visgi pavyko suorganizuoti projekte numatytą  grupinį mokinių mobilumą. Ir ankstų gegužės 1 rytą grupė iniciatyvių septintos klasės mokinių išvyko į Estijos Sillamae Vanalinna Kool SVK mokyklą vykdyti Erasmus + projekto „Valdyk savo asmeninę energiją teisingai!“ Šaltinių progimnazijos komandą sudarė: Liepa Gudaitytė, Edilija Rakauskaitė, Mija Alachverdijevaitė, Ernesta Kaminskaitė, Mantas Veselga, Deimantė Saulėnaitė, Evaldas Bingelis, Emilė Paliukaitytė, Kajus Rėklys, Saulė Ridziauskaitė, vyresnioji anglų kalbos mokytoja Gintarė Valukonienė, anglų kalbos mokytoja metodininkė Laura Vitaitė-Kazlauskienė ir fizinio ugdymo mokytojas metodininkas Sigitas Baltulionis. Mūsų komandai teko atsakomybė apgalvoti ir suplanuoti visos savaitės veiklas, kadangi Šaltinių progimnazija yra šio projekto koordinatorė.

Mokinių savaitės veiklas turėjo įprasminti du pagrindiniai rezultatai : Emocijų termometras ir informacinis – metodinis filmukas “Pažink, įvardink ir valdyk savo emocijas”. Mokiniai dirbdami grupėse, diskutavo apie skirtingas emocijas, mokėsi jas įvardinti skirtingomis kalbomis, kurdami trikalbius žodynėlius, skirstė į grupes, pagal pobūdį ir intensyvumą, atkleidė kūrybinius gebėjimus, kurdami vaizdines priemones. Vėlesnių veiklų metujie buvo supažindinti su įvairiais emocijų valdymo būdais, kuriuos vėliau išbandė praktiškai. Įgytas žinias jie stengėsi pritaikyti filmuodami video – situacijas.  Mokiniai dirbo ir kūrė ne tik mokykloje, tačiau ir Toila parke, Sillamae miesto apylinkėse ir kitose netradicinėse erdvėse. Buvo malonu stebėti, kaip nedrąsus jų bendravimas pirmą dieną, paskutinę projekto dieną virto linksmu šurmuliu ir nuolatiniu čiauškėjimu.

Dalyvaudami grupinio mokinių mobilumo veiklose, mokiniai tobulėjo ne tik emocinio intelekto srityje, bet įgijo ir kitų svarbių įgūdžių ir žinių. Partnerių komanda supažindino su  Sillamae miesto istorija ir žymiomis vietomis, organizavo orientacinius žygį. Organizavo daug pozityvių emocijų dovanojusią “foto medžioklę”  nuostabiame kurortinio mietelio Toila parke.  Čia mokiniai ne tik sužinojo įdomių fakrtų apie parko atsiradimo istoriją, bet ir žaismingai  fotografavosi skirtingose parko vietose, o po to aptarinėjo ir diskutavo, kurios grupės nuotraukos šmaikčiausios ir nuotaikingiausios.

Vienas iš įspūdingesnių aplankytų objektų buvo skalūnų muziejus, įsikūręs vienoje iš anksčiau veikusių šachtų po žeme. Čia sužinojome, kokiomis vargingomis sąlygomis dirbo šachtininkai, kai didžioji darbo dalis buvo atliekama rankomis, o ne mechanizmų pagalba. Sunku ir įsivaizduoti, kaip turėjo jaustis šachtininkas, po 8 darbo valandų dienos, šaltoje, drėgnoje, tamsioje šachtoje, rankomis perkasęs apie 12 tonų skalūnų… Su mokiniais diskutavome, kokias emocijas turėjo patirti, tokie darbuotojai? Bandėme įsivaizduoti ir pajusti tą atmosferą. Nusprendėme, kad greičiausiai negalėtume priskirti šių pojučių pozityvių emocijų grupei…

 Paskutinę diueną turiningai praleidome laiką dalyvaudami orientaciniame žygyje Talino senamiestyje.  Maloni gidė anglų kalba prietatė mokiniams miesto istoriją, parodė svarbiausius miesto objektus makete ir skyrė orientacinę užduotį “Mažieji Talino stebuklai”, kurios metu mokiniai naudodamiesi žemėlapiu ir užuominomis turėjo surasti tam tikrus objektus. Dar viena naudinga ir smagi patirtis.

Nors kelionė namo buvo ilga ir varginanti, mokiniai negalėjo užmigti ir visą kelią aptarinėjo savaitės įvykius ir įspūdžius.

Dalyvavimas šiame projekte buvo puiki galimybė geriau pažinti save ir kitus, pajausti ir suprasti savo emocijas, praturtinti savo pasaulėžiūrą, įkvėpti, o taip pat būti įkvėptam…

 

Laura Vitaitė-Kazlauskienė anglų kalbos mokytoja metodininkė

Gintarė Valukonienė vyresnioji anglų kalbos mokytoja